02 februari 2015

Stewart Stern

92, Seattle, 2 februari, hersentumor  

Amerikaans scenarioschrijver. Neef van Adolph Zukor, de Hollywoodmogul en oprichter van Paramount.  Zijn vader was een arts die de medische afdeling van Paramount leidde. Gedecoreerde oorlogsheld ontwikkelde zich na een korte carrière als toneelspeler en dialoogregisseur van B-films tot gelauwerd scenarioschrijver, vooral van psychologische drama’s. Oscarnominaties voor Teresa (samen met Alfred Hayes; Fred Zinnemann, 1951) en de bewerking van een roman van Margaret Laurence tot het script van Rachel, Rachel (met Joanne Woodward; Paul Newman, 1968). Kreeg echter zijn grootste bekendheid door het deels autobiografische scenario van Rebel without a Cause (Nicholas Ray, 1955), waarin het personage van James Dean model staat voor het verzet tegen de vorige generatie. Debuteerde met het script voor het met een Oscar voor beste korte documentaire bekroonde Benjy (Zinnemann, 1951). Schreef ook The Rack (Arnold Laven, 1956), met Newman als een tijdens Koreaanse krijgsgevangenschap gehersenspoelde overloper, de documentaire The James Dean Story (Robert Altman, 1957),  een televisieversie van Joseph Conrads Heart of Darkness (met Boris Karloff als Mr. Kurtz; Ron Winston, 1958), Thunder in the Sun (samen met anderen; Russell Rouse, 1959), The Outsider/De Held van Iwo Jima (Delbert Mann, 1961), The Ugly American (George Englund, 1963), de cultfilm The Last Movie (Dennis Hopper, 1971), Summer Wishes, Winter Dreams (weer met Woodward; Gilbert Cates, 1973), een tv-bewerking van Tennessee Williams’ The Glass Menagerie (met Katharine Hepburn; Anthony Harvey, 1973), de tweedelige televisiefilm, bij ons in de bioscoop uitgebrachte anatomie van een meervoudige persoonlijkheid Sybil (met Sally Field; Daniel Petrie, 1976), de tv-film A Christmas to Remember (Englund, 1978)  en de korte film Rebel (Dan Nishimura en Henry Kim, 2011). Stern speelde een rolletje als kok in de griezelfilm Fright Night (Tom Holland, 1985). Hoofdpersoon van de documentaires Going through Splat: The Life and Work of Stewart Stern (Jon Steven Ward, 2005) en het nog niet uitgebrachte, door zijn weduwe geproduceerde Stewart Stern Unwritten (Robert Burke, 2015).  Vertelt in The Celluloid Closet (Rob Epstein en Jeffrey Friedman, 1995) over de homoseksualiteit van het personage van Sal Mineo in Rebel without a Cause. Scenariodocent aan verschillende universiteiten en het Sundance Institute, die steevast de noodzaak benadrukte van de verwerking van eigen ervaringen in een script.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen