92, Seattle,
2 februari, hersentumor
Amerikaans scenarioschrijver. Neef van Adolph
Zukor, de Hollywoodmogul en oprichter van Paramount. Zijn vader was een arts die de medische afdeling
van Paramount leidde. Gedecoreerde oorlogsheld ontwikkelde zich na een korte
carrière als toneelspeler en dialoogregisseur van B-films tot gelauwerd
scenarioschrijver, vooral van psychologische drama’s. Oscarnominaties voor Teresa (samen met Alfred Hayes; Fred
Zinnemann, 1951) en de bewerking van een roman van Margaret Laurence tot het
script van Rachel, Rachel (met Joanne
Woodward; Paul Newman, 1968). Kreeg echter zijn grootste bekendheid door het
deels autobiografische scenario van Rebel
without a Cause (Nicholas Ray, 1955), waarin het personage van James Dean
model staat voor het verzet tegen de vorige generatie. Debuteerde met het
script voor het met een Oscar voor beste korte documentaire bekroonde Benjy (Zinnemann, 1951). Schreef ook The Rack (Arnold Laven, 1956), met
Newman als een tijdens Koreaanse krijgsgevangenschap gehersenspoelde overloper,
de documentaire The James Dean Story (Robert
Altman, 1957), een televisieversie van
Joseph Conrads Heart of Darkness (met
Boris Karloff als Mr. Kurtz; Ron Winston, 1958), Thunder in the Sun (samen met anderen; Russell Rouse, 1959), The Outsider/De Held van Iwo Jima (Delbert
Mann, 1961), The Ugly American (George
Englund, 1963), de cultfilm The Last
Movie (Dennis Hopper, 1971), Summer
Wishes, Winter Dreams (weer met Woodward; Gilbert Cates, 1973), een
tv-bewerking van Tennessee Williams’ The
Glass Menagerie (met Katharine Hepburn; Anthony Harvey, 1973), de
tweedelige televisiefilm, bij ons in de bioscoop uitgebrachte anatomie van een
meervoudige persoonlijkheid Sybil (met
Sally Field; Daniel Petrie, 1976), de tv-film A Christmas to Remember (Englund, 1978) en de korte film Rebel (Dan Nishimura en Henry Kim, 2011). Stern speelde een
rolletje als kok in de griezelfilm Fright
Night (Tom Holland, 1985). Hoofdpersoon van de documentaires Going through Splat: The Life and Work of
Stewart Stern (Jon Steven Ward, 2005) en het nog niet uitgebrachte, door
zijn weduwe geproduceerde Stewart Stern
Unwritten (Robert Burke, 2015). Vertelt in The Celluloid Closet (Rob Epstein en Jeffrey Friedman, 1995) over de homoseksualiteit van het personage van Sal Mineo in Rebel without a Cause. Scenariodocent aan verschillende universiteiten en het Sundance Institute,
die steevast de noodzaak benadrukte van de verwerking van eigen ervaringen in
een script.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten