In Frans
Algerije geboren Italiaans pornoregisseur en -producent, pseudoniem van Alberto
Ferro, soms opererend onder andere namen: Stuart Falcon, Charles de Rossi, Al
Harvey enz. Diplomatenzoon studeerde af in internationaal recht (Milaan, 1963)
en was voorbestemd voor een diplomatieke carrière. Zijn verdediging van
libertijnse waarden viel echter niet in goede aarde bij de Italiaanse
autoriteiten. Een Deens parlementslid liet wel zijn doctoraalscriptie vertalen
en zo droeg Ferro bij aan de legalisatie van pornografie in Denemarken (1969).
Na eerste ervaringen met het zelf maken van pornofilms, vanaf 1961 in Spanje en
Frankrijk, leerde hij technische vaardigheden in Zweden en begon een kleine
studio in Kopenhagen. Twee jaar later, begin jaren 70 vestigde hij zich als
Lasse Braun in Nederland, kocht een oude vleesfabriek in Breda en begon daar de
productie van een lange reeks softcore, die internationaal wel werd benoemd als
‘porno chic’. Locaties (bij voorbeeld kasteel Groeneveld in Baarn of een
Amsterdamse galerie), aankleding en props suggereerden luxe en lust, de
feitelijke daad was meer bijzaak. Brauns grootste hit French Blue (1974) bevatte meerdere korte films, ook van andere (anonieme) regisseurs en een geanimeerde pre-creditsscène van de antisemitische en anticlericale Franse tekenaar Siné.
De film draaide in niet-gespecialiseerde bioscopen,
zoals een half jaar in een zaal van City, Amsterdam. Dat was mede de aanleiding
voor minister van Justitie Dries van Agt (CDA) om de strafbaarheid van
pornofilms tijdelijk aan te scherpen. Braun werkte veel met dezelfde actrices
(de Duits-Amerikaanse Brigitte Maier, de voluptueuze Nathalie Morin en de
eveneens Franse Catherine Ringer) en ook soms met muziek van de Duitse
elektronische componist Klaus Schulze.Andere films onder meer Sensations (1975), Love Inferno (1977), Body Love (1977) en verschillende compilaties. Onder de naam van Stuart regisseerde hij The Happy Necrophiliacs in de eveneens in de gewone bioscoop uitgebrachte episodenfilm Wet Dreams (1974). Zelf is hij als figurant te zien in een ander segment van dezelfde film, Nicholas Rays The Janitor. Ook maakte hij een groot aantal zogeheten ‘ loops’, doorlopende hardcore van tien minuten, vooral bedoeld voor Amerikaanse peepshowautomaten. Veel van Brauns werk is verloren gegaan, vernietigd uit angst voor veroordelingen. Hij is de hoofdpersoon van de documentaire I, the King of Porn – The Adventurous Life of Lasse Braun (Thorsten Schütte, 2003).
MALCOMXXX - LASSE BRAUN from shootv on Vimeo.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten