84, Parijs, 20
februari, longkanker
Brits regisseur, acteur en filmvertaler.
Geboren in Londen als zoon van een Schotse officier, opgeleid in Zwitserland,
Cambridge en aan Harvard. Productieassistent in Hollywood, daarna literair
agent en vertegenwoordiger van United Artists in Londen. In 1972 lukte het
Whitelaw internationale financiering te vinden (door een genereuze Franse
computerondernemer, die 300.000 dollar doneerde) voor zijn regiedebuut, de
grotendeels in Nederland opgenomen gerontologische sciencefiction-thriller Lifespan (1975). Whitelaw had voor Nederland gekozen omdat je
alleen daar acteurs kunt vinden die goed Engels spreken met een intrigerend
accent. Achteraf is de film wel vergeleken als een voorloper van het oeuvre van
David Cronenberg. De hoofdrollen waren voor Hiram Keller, Tina Aumont en Klaus
Kinski, maar in de door Hans Kemna samengestelde cast treffen we ook onder meer
aan Fons Rademakers, Eric Schneider en Frans Mulder. De organisatie lag in
handen van associate producer Matthijs van Heyningen, diens eerste proeve van
bekwaamheid. Camerawerk was van Eddy van der Enden, decors van Dick
Schillemans, montage van Jan Dop en August Verschueren, regie-assistentie Olga
Madsen en Eva van der Voort.
Later regisseerde Whitelaw nog
de Amerikaanse thriller Vicious Circles (met
Ben Gazzara; 1997), maar hij werkte vooral in Frankrijk, als de bekendste
Engelse ondertitelaar van Franse films. Ook speelde hij rollen in films als Vincent mit l’âne
dans un pré (Pierre Zucca, 1975), Der
amerikanische Freund (als arts in Parijs; Wim Wenders, 1977), Robert et Robert (Claude Lelouch, 1978),
La tortue sur le dos (Luc Béraud,
1978), Lady Oscar (Jacques Demy,
1979), Beau-père (Bertrand Blier,
1981), Tout feu, tout flamme (Jean-Paul
Rappeneau, 1982), Enigma (Jeannot
Szwarc, 1983), de korte erotische muziekfilm Pourvu qu’elles soient douces – Libertine II (met Mylène Farmer;
Laurent Boutonnat, 1989), als Mr. Fox in De
battre mon coeur s’est arrêté (Jacques
Audiard, 2005) en Au galop (Louis-Do
de Lencquesaing, 2012).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten