90, Rome, 3 december,
natuurlijke dood
Italiaans regisseur en scenarioschrijver. In kleine kring
hoog gewaardeerd filmauteur met een door censuurproblemen geplaagd, veelal
onbegrepen en weinig vertoond oeuvre. Zo viel de als zijn meesterwerk
beschouwde western Se sei vivo,
spara/Django Kill! (1967) ten prooi aan talloze coupures, die pas hersteld
werden in een hertitelde versie Hondo oro
(1975), waar weer andere scènes uit gehaald waren. Steen des aanstoots
vormde het extreme geweld, dat de marxist en ex-verzetsstrijder Questi
overigens ontleend had aan zijn eigen oorlogservaringen, die hij op deze manier
probeerde te verwerken.
Na publicaties
in filmtijdschriften en assistentschappen bij Francesco Rosi maakte Questi de
door de Italiaanse filmpers bekroonde korte film Giocare (1957). Ook schreef hij mee aan scenario’s, bij voorbeeld
van Il carro armato dell’ 8 settembre (Gianni
Puccini, 1960) en La donna del lago (Luigi
Bazzoni en Franco Rossellini, 1965). Tevens speelde hij rolletjes in de films La dolce vita (als Don Giulio; Federico
Fellini, 1960) en Gouden Palmwinnaar Signore
& signori (Pietro Germi, 1966). Zijn eerste regiebijdrage aan een lange
speelfilm was het segment Viaggio di
nozze/Huwelijksreis in de omnibusfilm Le
Italiane e l’amore (1961). Onder het gemeenschappelijke pseudoniem Elio
Montesti maakte Questi vervolgens met Giuliano Montaldo en Elio Petri de
documentaire Nudi per vivere (1964),
die vervolgd werd wegens schending van de eerbaarheid en niet meer vertoond,
net als de ‘mondo’-film Universo di notte
(Alessandro Jacovoni, 1962), waaraan Questi ook meegewerkt had. Il passo (tevens scenario; Questi, 1964)
was een bijdrage aan het drieluik Amori
pericolosi. Het was ook een vroege samenwerking met editor Francesco ‘Kim’
Arcalli, die tot aan zijn dood in 1978 alle films van Questi zou monteren. Ze
waren zo onafscheidelijk dat de Romeinse filmwereld hen spottend “Jules en Kim”
noemde. Samen schreven ze ook de vroege ‘giallo’ La morte ha fatto l'uovo/Death Laid an Egg (met Gina Lollobrigida
en Jean-Louis Trintignant; 1968), die ze voornamelijk situeerden rond een
kippenfokkerij.
Hun laatste echte bioscoopfilm was Arcana (1972), waarin Lucia Bosé een Siciliaanse helderziende in Milaan speelde. Sindsdien werkte Questi vooral voor televisie. Een paar jaar geleden bracht hij in eigen beheer enkele korte films op dvd uit, gedraaid op een extreem laag budget: onder meer Lola (2009), Nitrato d’argento (2010) en Relazioni pericolose (2011).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten