79, Los Angeles, 27
november, natuurlijke dood
Amerikaans producent en scenarioschrijver. Jongere broer van
distributeur en producent Irwin Yablans, beiden de zoon van een taxichauffeur
uit Brooklyn. Frank was na werkzaamheden voor verschillende studio’s en een
succesvolle loopbaan als vicepresident Sales, in de meest succesvolle periode
van de studio president van Paramount Pictures (1971-75), verantwoordelijk voor
producties als The Godfather (Francis
Ford Coppola, 1972), The Godfather Part
II (Coppola, 1974), Chinatown (Roman
Polanski, 1974) en Death Wish (Michael
Winner, 1974). Tevens sleutelfiguur in
de formatie (samen met Universal) van de internationale distributeur CIC, later
UIP en UPI. Daarna onafhankelijk producent van onder meer Silver Streak (Arthur Hiller, 1976), The Other Side of Midnight (Charles Jarrott, 1977), The Fury (Brian De Palma, 1978), North Dallas Forty (tevens coscenarist;
Ted Kotcheff, 1979) en Mommie Dearest (tevens
coscenarist; Frank Perry, 1981), die Yablans drie Razzies bezorgde, onder meer
voor ‘slechtste film van het decennium’. Daarna Monsignor (Perry, 1982), The
Star Chamber (Peter Hyams, 1983), Congo
(Frank Marshall, 1995), A Dog of
Flanders (Kevin Brodie, 1999) en de flops van bijbelse proporties The Ten Commandments (Bill Boyce en John
Stronach, 2007) en Noah’s Ark: The New
Beginning (Boyce en Stronach, 2012). In de jaren tachtig werd Yablans door
eigenaar Kirk Kerkorian naar het kwijnende MGM gehaald, waar hij zich beijverde
om de fusie met United Artists tot MGM/UA te voltooien. Daarmee haalde hij ook
de consequenties van megaflop Heaven’s
Gate (Michael Cimino, 1980) binnen. In het boek Fade Out: The Calamitous Final Days of MGM (1990) wijst auteur
Peter Bart, in 1983 door Yablans bij MGM/UA gehaald en later hoofdredacteur van
Variety, hem aan als hoofdschuldige
voor de ondergang van MGM. Gescheiden van scenarioschrijver Tracy Hotchner (Mommie Dearest).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten