13 augustus 2014

Joop Pieëte


65, Naarden, 13? augustus, kanker

Nederlands geluidstechnicus en tabakswinkelier. Zoon van smalfilmer Joop Pieëte sr., die in 1972 de geluidsstudio JPS oprichtte. In 1982 nam zoon Joop samen met zijn partner Loes Kok de leiding over van JPS, dat aanvankelijk in Naarden-Vesting en later in Hilversum gevestigd was. Pieëte tekende voor de eindmix (als sound re-recording mixer) van vele speelfilms, waaronder De smaak van water (Orlow Seunke, 1982), Pervola, sporen in de sneeuw (Seunke, 1985), Spoorloos (George Sluizer, 1988), Hersenschimmen (Heddy Honigmann, 1988), Romeo (Rita Horst, 1990) en Tot ziens (Honigmann, 1995), alsmede van vele Nederlandse nasynchronisaties van Disney-producties. Ook deed hij de eindmix van documentaires als Het oog boven de put (Johan van der Keuken, 1988), Jan Cox, A Painter’s Odyssey (Bert Beyens en Pierre De Clercq, 1988) en Ghatak (Honigmann, Kees Hin, Peter Delpeut en Mark-Paul Meyer). Geluidsman op locatie van de korte opdrachtfilm Ido (Tijs Tinbergen, 1988) en de korte speelfilm Darkling (Pieter Kuijpers, 1995). Pieëte speelde een rolletje in de korte opdrachtfilm Lollie (Tinbergen, 1989). Nadat Pieëte en Kok gestopt waren met JPS, namen ze in 2007 de sigarenzaak Ruijsdael op ’t Hoekje in Naarden-Vesting over en vervulden een sociale functie in het stadje. Joop was de officieuze nachtburgemeester van Naarden. Vader van geluidsontwerper Herman Pieëte, die een Gouden Kalf won voor Phileine zegt sorry (Robert-Jan Westdijk, 2003).

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen