65, Naarden, 13?
augustus, kanker
Nederlands geluidstechnicus en tabakswinkelier. Zoon van
smalfilmer Joop Pieëte sr., die in 1972 de geluidsstudio JPS oprichtte. In 1982
nam zoon Joop samen met zijn partner Loes Kok de leiding over van JPS, dat
aanvankelijk in Naarden-Vesting en later in Hilversum gevestigd was. Pieëte
tekende voor de eindmix (als sound re-recording mixer) van vele speelfilms,
waaronder De smaak van water (Orlow
Seunke, 1982), Pervola, sporen in de
sneeuw (Seunke, 1985), Spoorloos (George
Sluizer, 1988), Hersenschimmen (Heddy
Honigmann, 1988), Romeo (Rita Horst,
1990) en Tot ziens (Honigmann, 1995),
alsmede van vele Nederlandse nasynchronisaties van Disney-producties. Ook deed
hij de eindmix van documentaires als Het
oog boven de put (Johan van der Keuken, 1988), Jan Cox, A Painter’s Odyssey (Bert Beyens en Pierre De Clercq,
1988) en Ghatak (Honigmann, Kees Hin,
Peter Delpeut en Mark-Paul Meyer). Geluidsman op locatie van de korte
opdrachtfilm Ido (Tijs Tinbergen,
1988) en de korte speelfilm Darkling (Pieter
Kuijpers, 1995). Pieëte speelde een rolletje in de korte opdrachtfilm Lollie (Tinbergen, 1989). Nadat Pieëte
en Kok gestopt waren met JPS, namen ze in 2007 de sigarenzaak Ruijsdael op ’t
Hoekje in Naarden-Vesting over en vervulden een sociale functie in het stadje.
Joop was de officieuze nachtburgemeester van Naarden. Vader van
geluidsontwerper Herman Pieëte, die een Gouden Kalf won voor Phileine zegt sorry (Robert-Jan
Westdijk, 2003).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten