68, Tel Aviv, 1 mei,
doodsoorzaak onbekend
Israëlisch acteur, regisseur en producent, eigenlijk Assaf
Dayan. Zoon van legeraanvoerder en minister van Defensie Moshe Dayan.
Israëlische ster met enkele internationale rollen, waarin hij werd beperkt door
zijn aanvankelijk slechte Engels. Om die reden werd hij ook vervangen door Paul
Michael Glaser in de Hollywoodversie van de musical Fiddler on the Roof/Anatevka (Norman Jewison, 1971). Kreeg wel een
Golden Globe-nominatie in de categorie beste nieuwkomer voor zijn hoofdrol
tegenover Melina Mercouri in het Frans-Amerikaanse Promesse à l’aube/Promise at Dawn (Jules Dassin, 1970). Maakte zijn
filmdebuut als toerist in het Grieks-Britse The
Day the Fish Came Out (Michael Cacoyannis, 1967), eerste hoofdrol:
tegenover Anjelica Huston in A Walk with
Love and Death (John Huston, 1969).
Ook in films als
Hamisha yamim b’Sinai/Five days in Sinai/La battaglie del Sinai (Maurizio
Lucidi, 1969),
Moto shel Yehudi/Sabra (Denys
de la Patellière, 1970), voor het eerst top-billed in
Ha-Simla/Boys and Girls (Yehuda Ne’eman, 1970),
The Sell Out (Peter Collinson, 1976),
Mivtsa Yonatan/Operation Thunderbolt (Menahem
Golan, 1977), het in Amsterdam opgenomen
Agenten
kennen keine Tränen/The Uranium Conspiracy (Golan en Frank G. Carroll alias
Gianfranco Baldanelli, 1978),
Moments de
la vie d’une femme (Michal Bat-Adam, 1979), het voor een Oscar als beste
niet-Engelstalige film genomineerde gevangenisdrama
Me’ahorei Hasarogim/Beyond the Walls (Uri Barbash, 1984),
Ad sof halaylah/When Night Falls (top-billed;
Eitan Green, 1985),
The Delta Force (Golan,
1986), het Deense
Brev til Jonas (Susanne
Bier, 1992),
Zihron devarim/Things (Amos
Gitai, 1995),
Ein shemot al hadlatot/No
names on the Doors (Nadav Levitan, 1997), als rabbijn in
Ha-Hesder/Time of Favor (Joseph Cedar,
2000),
top-billed in
Odot ha-monitin/A
Matter of Reputation (Yoram Kislev, 2001),
Ha-shiva MeHodu/Return from India (Golan, 2002),
Medurat hashevet/Campfire (Cedar, 2004),
Lemarit ain/Out of Sight (Daniel
Syrkin, 2006),
Hadvarim Shemeahorei Hashemesh/TYuval Shafferman, 2006),
Things behind the Sun (Yuval
Shafferman, 2006), top-billed als rabbijn in Hofshat Kaits/My Father, My Lord (David Volach, 2007), Meduzot/Jellyfish (Shira Geffen en Etgar
Keret, 2007), als professor in Liebesleben
(Maria Schrader, 2007). Debuteerde als regisseur met de thriller Hazmanah l’retzah/Murder C.O.D. (1973)
en maakte nog ruim een dozijn andere lange films, die hij veelal ook schreef.
Onder meer Giv’at alfon eina ona/Hill
Halfon doesn’t Answer (1976), het in Berlijn bekroonde Ha-chayim al-pi Agfa/Life with Agfa (1992),
Micha Hashmalit Ushma Moshe/An Electric Blanket Named Moshe (1995),
Mar Baum/The 92 Minutes of Mr. Baum (1997),
Ha-Bsora Al-Pi Elohim/The Gospel
acoording to God (tevens top-billed als God; 2007) en
Dr. Pomerantz (tevens titelrol; 2011). Daarnaast schreef
Dayan films als
Banot (Levitan, 1988),
Neshika bametzach/The Day We Met (Sam
Firstenberg, 1990),
Derech ha’nesher
/Where Eagles Fly (Barbash, 1990) en
Manat
yeter/Overdose (Shmuel Imberman, 1993).
The
Angriest Man in Brooklyn (met Robin Williams; Phil Alden Robinson, 2014) is
een Amerikaanse remake van
Mar Baum. Dayan
is te zien in
enkele documentaires, met
name het door zijn derde vrouw Vered Tandler geregisseerde
Living, Period (1999) en de korte autobiografie
Assi Dayan: Embittered (Roy Zafrani, 2013).
Veel weerkerende negatieve publiciteit over druggebruik en huiselijk geweld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten