67, Harderwijk, 31
mei, na een lange ziekte
Nederlands art director, decorontwerper en beeldend
kunstenaar. Roepnaam: Dick. Winnaar van twee Gouden Kalveren: een vakprijs in
1984 (voor de periode sinds 1979) en voor de production design van Pietje Bell (Maria Peters, 2002). In
Zeeuws-Vlaanderen geboren ontwerper volgde kunstopleidingen in Breda (St.
Joost) en Amsterdam. Debuteerde als production designer van Mira (Fons Rademakers, 1971) en was art
dirtector, production designer of decorontwerper (de omschrijving wisselt)
films als Lifespan (Alexander
Whitelaw, 1975), Flanagan (Adriaan
Ditvoorst, 1975), Keetje Tippel (samen
met Roland de Groot; Paul Verhoeven, 1975), Max
Havelaar (Rademakers, 1976), de Amsterdamse locaties van Barocco (André Téchiné, 1976),
Dokter Vlimmen (Guido Pieters, 1977),
Mysteries (Paul de Lussanet, 1978),
Doodzonde (René van Nie, 1978),
Spetters (Verhoeven, 1980),
Van de koele meren des doods (Nouchka
van Brakel, 1982),
De zwarte ruiter (Wim
Verstappen, 1983),
De Anna (Erik van
Zuylen, 1983),
Ciske de Rat (Pieters,
1984),
De ijssalon (Dimitri Frenkel
Frank, 1985),
De deur van het huis (Heddy
Honigmann en Angiola Janigro, 1985),
Op
hoop van zegen (Pieters, 1986),
Hersenschimmen
(Honigmann, 1988),
Amsterdamned (Dick
Maas, 1988),
Quatre mains (Hans Fels,
1989),
Wings of Fame (Otakar Votocek,
1990),
De onfatsoenlijke vrouw (Ben
Verbong, 1991),
The Hollywood Sign (Sönke
Wortmann, 2001),
The Discovery of
Heaven/De ontdekking van de hemel (Jeroen Krabbé, 2001),
Snapshots (Rudolf van den Berg, 2002),
SuperTex (Jan Schütte, 2003),
Deuce Bigalow: European Gigolo (Mike Bigelow,
2005),
Amsterdam
(Ivo Van Hove, 2009),
Tirza (Van
den Berg, 2010) en de telefilms
De
uitverkorene (Theu Boermans, 2006) en
Taartman
(Annemarie van de Mond, 2009).
Vertelt over zijn vak en de pioniersfunctie die hij in Nederland vervulde, in het eerste deel van de documentaireserie
Allemaal Film (Leo de Boer, 2007).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten