74, Zürich, 12 mei,
gevolgen van een val
Zwitsers ontwerper en regisseur, voluit Hans Rudolf
(Hansruedi) Giger. Won een Oscar voor zijn aandeel in de visual effects van Alien (Ridley Scott, 1978). Hij ontwierp
daarin de buitenaardse monsters, die zouden terugkeren in de vervolgfilms Aliens (James Cameron, 1986), Alien3 (David Fincher, 1993) en Alien Resurrection (Jean-Pierre Jeunet,
1997).
Ook was Giger de vormgever van de nooit tot stand gekomen verfilming van
Frank Herberts
Dune in de jaren 70 en
vertelt daarover in de documentaire
Jodorowsky’s
Dune (Frank Pavich, 2013). Ook ontwierp hij de trein in
Species (Roger Donaldson, 1995) en
Species II (Peter Medak, 1998), alsmede
de buitenaardsen in
AVP: Alien vs.
Predator (Paul W.S. Anderson, 2004) en het vervolg
AVPR: Alien vs Predator – Requiem (The Brothers Strause, 2007). Tevens
trad Giger op als creatief adviseur bij de horrorkomedie
Kondom des Grauens (Martin Walz, 1996) en ontwierp hij de
kunstcollectie in de game
Dark Seed (1992).
Tevens conceptuele bijdragen aan films als
Poltergeist
II: The Other Side (Brian Gibson, 1986) en
Prometheus (Scott, 2012). Giger regisseerde samen met Fredi M. Murer
de korte films
High en Heimkiller (1967),
de documentaire
Swiss Made (samen met
Murer, Fritz Maeder en Yves Yersin, 1968), het korte
Tagtraum (1973) en de korte documentaires
Giger’s Necronomicon (samen met J.J. Wittmer, 1975),
Giger’s Alien (samen
met Wittmer, 1979) en
A New Face of Debbie Harry (1982). Giger ontwierp vele hoezen van
popalbums, onder meer van Harry en van Emerson, Lake & Palmer. Er is een
speciaal museum aan zijn kunst gewijd, in Gruyères (kanton Fribourg).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten