87, Mexico-Stad, 17
april, longontsteking
Colombiaans (scenario)schrijver en journalist. Winnaar van
de Nobelprijs voor de literatuur in 1982 was de meest toonaangevende
Latijns-Amerikaanse auteur van de 20ste eeuw. Het categoriseren van
zijn werk als “magisch-realistisch” kan aanleiding geven tot misverstanden: hij
koos niet zoals Europese magisch-realisten voor een kunstmatig stijlmiddel,
maar beschreef de magische wereld uit zijn geboortestreek zoals hij die kende.
Hij begon zijn schrijfloopbaan als journalist, ook als filmrecensent voor de
Colombiaanse krant El Espectador (1954-55).
Politiek balling in onder meer Cuba, de Verenigde Staten en Mexico. Was in
persoonlijke en politieke vriendschap vanaf de revolutie (1959) nauw verbonden
met Fidel Castro. Medeoprichter in 1986 van de Internationale Filmschool voor
studenten uit ontwikkelingslanden in het Cubaanse San Antonio de los Baños.
De romans van Márquez zijn vaak verfilmd, soms naar een scenario van de
oorspronkelijke auteur. Zo bewerkte ‘Gabo’ het originele scenario voor Eréndira (Ruy Guerra, 1983) eerst tot
een in 1978 gepubliceerde novelle.
Andere films waarvan hij zelf het scenario
(mee)schreef waren de Colombiaanse korte film La langosta azul (tevens regie, samen met Álvaro Cepeda Samudio,
Enrique Grau Araújo en Luis Vicens), daarna, overwegend in Mexico El gallo de oro (samen met onder meer
Carlos Fuentes; Roberto Gavaldón, 1964), de western Tiempo de morir (samen met Fuentes; Arturo Ripstein, 1966), 4 contra el crimen (Sergio Véjar, 1968),
Presagio (Luis Alcoriza, 1975), het
Cubaanse María de mi corazón (Jaime
Humberto Hermosillo, 1979), El año de la peste (Felipe Cazals, 1979),
het Spaans-Braziliaanse Fabula de la bella palomera (Guerra,
1988), Un señor
muy viejo con unas alas enormas (competitie Venetië; Fernando Birri, 1988),
het Cubaanse Cartas del parque (Tomás
Gutiérrez Alea, 1989), het Colombiaanse Milagro
en Roma (Lisandro Duque Naranjo, 1989), het Venezolaanse Un domingo feliz (Olegario Barrera,
1989), Oedipo alcalde (Jorge Alí
Triana, 1996), Los niños invisibles (Naranjo, 2001) en de
Argentijnse documentaire ZA 05. Lo viejo
y lo nuevo (Birri, 2006).La viuda de Montiel (competitie Berlijn; Miguel Littin, 1979), Cronaca di una morte annunciata/Kroniek van een aangekondigde dood (competitie Cannes; Francesco Rosi, 1987), Yo soy el que tú buscas (Jaime Chávarri, 1989), El verano de la señora Forbes (Hermosillo, 1989), El coronel no tiene quien le escriba/De kolonel ontvangt geen post (Ripstein, 1999), O veneno da madrugada (naar de roman La mala hora; Guerra, 2005), Love in the Time of Cholera (Mike Newell, 2007), het Costa-Ricaanse Del amor y otros demonios (Hilda Hidalgo, 2009) en Memoria de mis putas tristes (Henning Carlsen, 2011). Vader van de Amerikaanse regisseur, producent en cameraman Rodrigo Garcia, die ook veel afleveringen van kwalitatief hoogwaardige tv-series regisseert.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten