71, Amsterdam, 26
april, kanker
Nederlands
cameraman en documentaireregisseur. Studeerde in 1965 af aan de Filmacademie,
als cameraman van de eindexamenfilm Huuh,
huuh (Patrick LeBon, 1965). Assistent-camera bij films van Wim Verstappen,
Frans Weisz, Rein Bloem, Jacques Tati, Erik van Zuylen en Harry Kümel. Ging in
1971 een jaar op stage in Canada. Maakte deel uit van het collectief Amsterdams
Stadsjournaal (1974-84). Later veel gevraagd als cameraman van speelfilms en
documentaires, vanwege zijn precisie en creatieve blik, zeker als het om zaken
van leven en dood gaat. Draaide onder meer baanbrekende speelfilms als Gouden
Leeuwwinnaar De smaak van water (Orlow
Seunke, 1982) en het geraffineerde De
witte waan (Adriaan Ditvoorst, 1984).
Regisseerde ook zelf enkele
documentaires, waaronder het met een Gouden Kalf bekroonde, autobiografische
Beeld van een kind (tevens camera; 1989)
over de wiegendood van zijn zoon Sven. Eerste film als zelfstandig cameraman:
het documentaire porrtret
Hans Scharoun (Wim
van der Velde en George Sluizer, 1970). Debuteerde in de bioscoop als een van
de vier cameralieden van de Werkteater-film
Toestanden
(naast Fred Brinkman, Ruud van Buren en Mat van Hensbergen; Thijs
Chanowski, 1976). Draaide ook de lange speelfilms
Hellegat (samen met Dominique DeRuddere en Yetty Faes; LeBon, 1980)
en
De Stille Oceaan (Digna Sinke,
1984), de korte fictiefilms
Nestwarmte (naast
Brinkman; Chanowski, 1981) en
De
paardentekenaar (Chanowski, 1983) en de live action in de korte
animatiefilms
Haast een hand (Jacques
Overtoom, Peter Sweenen en Gerrit van Dijk, 1983) en
A Good Turn Daily (Van Dijk, 1983). De grootste specialiteit van
Van der Wildt bleef toch de documentaire. Zo was hij een van de operators van
Bert Haanstra bij diens
Een monument voor
een gorilla (1987) en een van de vier cameralieden bij het ingenieuze
Een zaak van niveau (Louis van Gasteren,
1989), naast Deen van der Zaken, Dirk Teenstra en Jos van Schoor.
Andere
documentaires met camerawerk van Van der Wildt waren
Bericht uit Khartoum (Van Gasteren, 1971),
Een schijn van twijfel (naast Paul van Arnhem Verhoeven en Anton
van Munster; Rolf Orthel, 1975),
Dr
Eduard Wirths, SS-arts in Auschwitz (Orthel, 1975),
Diploma’s: geen (Kees Hin, 1975),
Het
nieuwe paradijs (Tom d’Angremond, 1975),
Abortus doe je niet zomaar (Hillie Molenaar, 1976),
Vorm in het platte vlak (Christa van
Santen, 1977),
Sempre piu’ difficile (D’Angremond,
1981),
De prijs van ons voedsel (Han
Kooiman voor collectief De Rode Lantaren; 1981),
Hiroshima is overal (Lou Brouwers, 1981),
Donna – Vrouwen in verzet (Yvonne Scholten, 1981),
De Amerikaanse Droom (George Sluizer,
1982),
Chup Tu – Trouwen op z’n Hindostaans in Nederland (Fons Grasveld,
1984),
De tweede generatie (samen met
Alex Boon; Ton Vriens, 1984),
Tussen
veertig en zestig (Elisabeth van Dorp, 1984),
Nieuwe Golf (Sinke, 1985),
We
gaan door (Ton Aarden, 1985),
Museumplein
(Gerard d’Olivat, 1985),
In de bouw (Menno
Euwe, 1985),
Dekmantel (Dan Blokker,
1985),
Beeld voor beeld (over
animatiefilm in Nederland; Nico Crama, 1985),
Boulevard of Broken Dreams (tevens scenario; Derek May, 1988),
Youri Egorov (1954-1988) (Eline Flipse,
1989),
Het Gibraltar van het Noorden (over
Den Helder; D’Olivat, 1990),
Amadeu,
Amadeu! (Karin Jünger, 1993),
Wakers
en dromers (Annette Apon, 1994),
De
zon heeft alles gezien (Hin, 1994),
Een
winter in Zuiderwoude (Apon, 1994), de veelbesproken televisiedocumentaire
over een euthanasie
Dood op verzoek (Maarten
Nederhorst, 1994),
Heengaan en thuiskomen
(Annegriet Wietsma, 1996),
Eight Days
a Week (over Van Dijk; Erik Willems, 1997),
Het derde kind, dagboek van een zwangerschap (naast Bernd
Wouthuysen; Thom Verheul, 1997),
Geest
van de Werf (naast Peter Brugman; Sherman de Jesus, 1998),
Steen (naast de regissseur; Willems,
1999),
De lange adem van Zuilen (Esther
Pennarts, 1999),
All Is Light – Jan Henderikse (De Jesus,
2001),
De vervalsing (naast Jet
Homoet en Mauricio Rubinstein; Arjanne Laan, 2001),
Het gaatje (Rimko Haanstra, 2002),
De tijd op je hielen (naast Alex de Waal; De Jesus, 2003),
Omstreden vrijheid/Abortion – Right or Wrong
(De Jesus, 2005),
Jan Schoonhoven –
Beambte 18977 (De Jesus, 2005) en
Hand
voet in omhelzing (naast de regisseur; Van Munster, 2006). Ook draaide hij
de door hemzelf geregisseerde, bekroonde documentaire
Passage – A Richard Erdman Sculpture (1985), evenals
Y es nuestra (Van der Wildt, 1983) over
de Aymara in Noord-Chili. Behalve in
Beeld
van een kind was Van der Wildt ook zelf in beeld in
Noordeinde-Zuideinde (D’Olivat, 1990). Het
archief van
Albert van der Wildt schonk hij in 2006 aan EYE.
Beste Hans Beerekamp,
BeantwoordenVerwijderenGraag dank ik u voor uw uitgebreide en zorgvuldige hommage aan Albert van der Wildt. Al waren wij broers, spijtig genoeg hebben wij nooit een echt (goed) contact gehad. Neemt niet weg dat ik blij ben met dit eerbetoon, en ik denk dat Albert zelf hier heel trots op zou zijn geweest, en dat hij zoiets ook meer nodig had gehad in plaats van een krantenwijkje en een bijstandsuitkering.
Dank.
Rob Vanderwildt, Antwerpen (op een na jongste broer)