75, Budapest, 4
januari, doodsoorzaak onbekend
Hongaars cameraman en regisseur. Studeerde in 1961 af als
cameraman aan de nationale filmschool en bleef daaraan verbonden als docent, op
het laatste als hoofd van de filmafdeling van de hogeschool. Debuteerde met Nyár a hegyen/Summer on the Hill (Péter
Bacsó, 1967). Verantwoordelijk voor het beeld van enkele invloedrijke Hongaarse
films, zoals Bohóc a falon/Clowns on the
Wall (Pál Sándor, 1968), Fejlövés/The
Fatal Shot (Bacsó, 1968), Tiltott
terület/Forbidden Ground (Pál Gábor, 1969), het meer dan tien jaar verboden
A tanú/The Witness/De getuige (Bacsó,
1969), Szeressétek Odor Emíliát!/Love
Emilia! (Sándor, 1970), Horizont (Gábor,
1971), Jelenidö/Present (Bacsó,
1972), Holt vidék/Dead Landscape (István
Gaál, 1972), Forró vizet a kopaszra!/The
Agony of Mr. Boroka (Bacsó, 1972), Pókháló/Het
spinnenweb (Imre Mihályfi, 1974), Buék!/Gelukkig
nieuwjaar (Rezsö Szörény, 1978), A
kedves szómszéd/A Nice Neighbor (Zsolt Kézdi-Kovács, 1979) en de
Amerikaanse psychohorror Return (Andrew
Silver, 1985).
Debuteerde als regisseur met Tüzikovácsok/Feuerschmiede (1975). Regissseerde vervolgens A Kenguru/The Kangaroo (1976), Kihajolny veszélyes/Don’t Lean Out of the Window (Grand Prix in Montreal; 1978), Vámmentes házasság/Duty-Free Marriage (1980), de concertdocumentaire Varázslat/Queen in Budapest (1987) en het in competitie in Berlijn vertoonde A halálraítélt/On Death Row/Sentenced to Death (1990). Coproducent van Le jardin des plantes (Philippe de Broca, 1994).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten