29 december 2013

Wojciech Kilar


81, Katowice, 29 december, natuurlijke dood

In het huidige Oekraïne geboren Pools componist. Studeerde in 1955 cum laude af aan het conservatorium van Katowice (piano en compositie). Schreef naast vele andere muziek soundtracks voor meer dam honderd films, waaronder internationale producties als Dracula (Francis Ford Coppola, 1992), Death and the Maiden (Roman Polanski, 1994), The Portrait of a Lady (Jane Campion, 1996). The Ninth Gate (Polanski, 1999) en  Gouden Palmwinnaar The Pianist (Polanski, 2002). Eerste filmmuziek voor de korte documentaire Narciarze (Natalia Brzozowska, 1958), eerste speelfilm Lunatycy (Bohdan Poreba, 1960). Onder veel meer verantwoordelijk voor de muziek van Nikt nie wola/Nobody’s Calling (Kazimierz Kutz, 1960), Czerwone berety/Red Berets (Pawel Komorowski, 1963), Milczenie/Silence (Kutz, 1963), Giuseppe w Warszawie/An Italian in Warsaw (Stanislaw Lenartowicz, 1964), Salto (Tadeusz Konwicki, 1965),
Pieklo i niebo/Hell and Heaven (Stanislaw Rózewicz, 1966), Cala naprzód/Full Ahead (Lenartowicz, 1967), Westerplatte (Rózewicz, 1967), Morderca zostawia slad/The Killer Leaves a Trace (Aleksander Scibor-Rylski, 1967), Sami swol/Our Folks (Sylwester Checinski, 1967), Wilcze echa/Wolves’ Echoes (Scibor-Rylski, 1968), Laika (Wojciech Has, 1968), Czlowiek z M-3/Man with an Apartment (Leon Jeannot, 1969), Struktura krysztalu/The Structure of Crystal (Krzysztof Zanussi, 1969), Sól ziemi czarney/Salt of the Black Earth (Kutz, 1970), Lokis. Rekopis profesora Wittembacha/The Bear (Janusz Majewski, 1970), Rejs/The Cruise (Marek Piwowski, 1970), Zycie rodzinne/Family Life (Zanussi, 1970), Perla w koronie/Pearl in the Crown (Kutz, 1972), Hubal (Poreba, 1973), Iluminacja/The Illumination (Zanussi, 1973), Bilans kwartalny/Kwartaalbalans (Zanussi, 1975), Ziemia obiecana/Het land van grote belofte (Andrzej Wajda, 1975),
Tredowata/Leper (Jerzy Hoffman, 1976), Barwy ochronne/Camouflage (Zanussi, 1977), Spirala (Zanussi, 1978), Gouden Beerwinnaar David (Peter Lilienthal, 1979), de korte documentaire Z punktu widzenia nocnego portiera/Vanuit het standpunt van de nachtportier (Krzysztof Kieslowski, 1979), Wege in der Nacht (Zanussi, 1979), de animatiefilm Le roi et l’oiseau (Paul Grimault, 1980), Paciorki jednego rózanca/The Beads of One Rosary (Kutz, 1980), Constans (Zanussi, 1980), Kontrakt (Zanussi, 1980), de pausfilm From a Far Country (Zanussi, 1981), Imperativ (Zanussi, 1982), Gouden Leeuwwinnaar Rok spokjniego slonca/A Year of the Quiet Sun (Zanussi, 1984),
Przypadek/Blind Chance (Kieslowski, 1987), Salsa (Boaz Davidson, 1988), Wherever You Are… (Zanussi, 1988), Korczak (Wajda, 1990), Fantôme avec chauffeur (Gérard Oury, 1996), Cwal (Zanussi, 1996), Tydzien z zycia mezczyzny/A Week in the Life of a Man (Jerzy Stuhr, 1999), Pan Tadeusz (Wajda, 1999), Zemsta/The Revenge (Wajda, 2002), We Own the Night (James Gray, 2007) en de korte documentaire Poste restante (Marcel Lozinski, 2009).

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen