68, Den Haag, 2 juli,
multisysteematrofie (MSA)
Nederlands production designer en art director. Vormde tussen 1984 en 1992 een duo met Jan Roelfs, dat een grote internationale reputatie verwierf, vooral door hun werk voor regisseur Peter Greenaway. Ze kregen een Oscarnominatie voor Orlando (Sally Potter, 1992) en een Gouden Kalf (vakprijs voor hun hele oeuvre) in 1991. Nadat Roelfs naar Hollywood was vertrokken, kreeg Van Os een tweede Oscarnominatie voor The Girl with a Pearl Earring (Peter Webber, 2003). Zijn werk onderscheidde zich onder meer door een zeer gedetailleerde aandacht voor tot de verbeelding sprekende rekwisieten en iets dat je zou kunnen omschrijven als een warme gloed.
Opgeleid tot interieurarchitect aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten, debuteerde Van Os in film bij het vriendenproject Naughty Boys (Eric de Kuyper, 1984). Hij speelde ook een rol in de erop volgende film A Strange Love Affair (De Kuyper en Paul Verstraten, 1985). Daarna onder meer production designer of art director van Mathilde (Emile Poppe, 1985), Het bittere kruid (Kees van Oostrum, 1985), In de schaduw van de overwinning (Ate de Jong, 1986), A Zed and Two Noughts (Greenaway, 1986), Blonde Dolly (Gerrit van Elst, 1987), Havinck (Frans Weisz, 1987), Zjoek: De kunst van het vergeten (Erik van Zuylen, 1987), Drowning by Numbers (Greenaway, 1988), Shadowman (Piotr Andrejew, 1988). Laura Ley (Jenne Sipman, 1989), The Cook, The Thief, His Wife and Her Lover (Greenaway, 1989), Leedvermaak (Weisz, 1989), Sailors Don’t Cry (Marc Didden, 1990), Vincent & Theo (Robert Altman, 1990), Alissa in Concert (Van Zuylen, 1990), de korte film Tadzio (Erwin Olaf, 1991), Eline Vere (Harry Kümel, 1991),
Prospero’s Books (Greenaway, 1991), The Baby of Mâcon
(Greenaway, 1993), Hoffman’s honger (Leon de Winter, 1993), 1000
Rosen (Theu Boermans, 1994), Hoogste
tijd (Weisz, 1995), AfFair Play (Roeland Kerbosch, 1995), All Men Are Mortal (De
Jong, 1995), The Gambler
(Károly Makk, 1997), Alegría (Franco Dragone, 1999), The Triumph of Love (Clare Peploe, 2001), Claim (Martin
Lagestee, 2002), Fogbound (De Jong, 2002), Max (Menno
Meyjes, 2002), It’s
All about Love (Thomas Vinterberg, 2003) en The
Libertine (Laurence Dunmore,
2004). Dit jaar gaat de al in 1994 opgenomen film met River Phoenix Dark Blood (George Sluizer,
2012) in verlate première, met production design door
Van Os. Aan zijn werk werd in 2005 de expositie Gebouwde luchtkastelen in het Haags Gemeentemuseum gewijd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten