86, Los Angeles, 19
juli, hartinfarct
Amerikaans acteur en producent,
eigenlijk James Scott Bumgarner. Charmante Hollywoodster, die een stevige,
mannelijke uitstraling paarde aan een permanent ironische ondertoon. Veel van
zijn rollen zijn gemodelleerd naar het
personage van een pokeraar in het Wilde Westen, dat zijn eerste succes werd, in
de tv-serie Maverick (1957-62,
vervolg Bret Maverick 1981-82). Hij
kreeg een Oscarnominatie als beste acteur voor de rol van de drogist die Sally
Field het hof maakt in Murphy’s Romance (Martin
Ritt, 1985) en imponeerde ook tegenover Julie Andrews in de travestiekomedie Victor/Victoria (Blake Edwards, 1982).
Afkomstig uit Oklahoma. Zeeman en Korea-veteraan, begon als figurant en
souffleur op Broadway. Daarna kleine rollen op tv en in commercials,
resulterend in een contract bij Warner Bros. Filmdebuut in Towards the Unknown (Mervyn LeRoy, 1956). Daarna voor Warner onder
meer in The Girl He Left Behind (David
Butler, 1956), Sayonara (Joshua
Logan, 1957), voor het eerst top-billed in de titelrol van Darby’s Rangers (William A. Wellman, 1958), Up Periscope (top-billed; Gordon Douglas, 1959) en top-billed
tegenover Natalie Wood in Cash McCall (Joseph
Pevney, 1960). Het contract met Warner werd na een rechtszaak beëindigd en
Garner besloot later onafhankelijker te worden door een eigen
productiemaatschappij te beginnen, Cherokee, die in veel van zijn films en
televisiewerk een aandeel had. Na de Warner-periode speelde Garner in films als
The Children’s Hour (als verloofde
van Audrey Hepburn; William Wyler, 1961), de komedie Boys’ Night Out (Michel Gordon, 1962), tegenover Steve McQueen in The Great Escape (John Sturges, 1963),
tegenover Doris Day in The Thrill of It
All (Norman Jewison, 1963), The
Wheeler Dealers (Arthur Hiller, 1963), Move
Over, Darling (tegenover Day; Gordon, 1963),
The Americanization of Emily (top-billed tegenover Andrews; Hiller, 1964), 36 Hours (top-billed; George Seaton, 1965), The Art of Love/De kunst van het liefhebben (Jewison, 1965), A Man Could Get Killed (top-billed tegenover Melina Mercouri; Ronald Neame en Cliff Owen, 1966), Duel at Diablo (top-billed; Ralph Nelson, 1966), top-billed als titelheld met geheugenverlies in Mister Buddwing (Delbert Mann, 1966), Grand Prix (top-biled; John Frankenheimer, 1966), top-billed als Wyatt Earp in Hour of the Gun (Sturges, 1967), top-billed in The Pink Jungle (Mann, 1968), How Sweet it Is! (top-billed; Jerry Paris, 1968), top-billed in de titelrol van de succesvolle komische western Support Your Local Sheriff! (Burt Kennedy, 1969) en het vervolg Support Your Local Gunfighter! (Kennedy, 1971), top-billed als Marlowe (Paul Bogart, 1969),
A Man Called Sledge (top-billed; Vic Morrow, 1970), Skin Game (top-billed; Bogart, 1971), They Only Kill Their Masters (top-billed; james Goldstone, 1972), voor Disney in One Little Indian (top-billed; Bernard McEveety, 1973) en The Castaway Cowboy (top-billed; Vincent McEveety, 1974), in het ensemble van HealtH (Robert Altman, 1980), tegenover Lauren Bacall in The Fan (Edward Bianchi, 1981), Tank (top-billed; Marvin J. Chomsky, 1984), wederom als Wyatt Earp in Sunset (Edwards, 1988), het Eddie Murphy-vehikel The Distinguished Gentleman (Jonathan Lynn, 1992), Fire in the Sky (Robert Lieberman, 1993), een honoraire gastrol in de bioscoopversie van Maverick (Richard Donner, 1994), als voormalig president in My Fellow Americans (Peter Segal, 1996), tegenover Paul Newman in Twilight (Robert Benton, 1998), Space Cowboys (Clint Eastwood, 2000), Divine Secrets of the Ya-Ya Sisterhood (Callie Khouri, 2002), tegenover Gena Rowlands in The Notebook (Nick Cassavetes, 2004) en The Ultimate Gift (Michael O. Sajbel, 2006). Andere televisiesuccessen waren onder meer de serie The Rockford Files (Emmy; 1974-80, met latere spin-offs) en de telefilms Promise (Emmy; Glenn Jordan, 1986), Decoration Day (Golden Globe; Robert Markowitz, 1990), Barbarians at the Gate (Golden Globe; Jordan, 1993) en Legalese ( Jordan, 1998).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten