92, Los Angeles, 30
juli, complicaties van gebroken heup
Amerikaans grimeur, voluit Richard Emerson Smith. Met
slechts vier vingers aan zijn linkerhand verwierf hij toch de eretitel The
Godfather of Make-Up en een honoraire Oscar, in 2012 uitgereikt door zijn
leerling Rick Baker. Won ook een Oscar voor Amadeus
(samen met Paul LeBlanc; Milos Forman, 1984) en een gedeelde nominatie voor
Dad (Gary David Golderg, 1989). Autodidact die veel ervaring opdeed bij televisie in de jaren 50. In
tegenstelling tot veel van zijn collega’s deed Smith nooit geheimzinnig over de
fijne kneepjes van zijn vak, een van de redenen voor zijn relatieve bekendheid
bij een breder publiek. Ook de wangen van Marlon Brando in The Godfather (Francis Ford Coppola, 1972) droegen bij aan Smith’
reputatie.
Eerste officiële credit als make-up artist voor een speelfilm was Down to the Sea in Ships (Henry
Hathaway, 1949). Onder veel meer ook grimeur of adviseur bij The Alligator People (Roy Del Ruth,
1959), Requiem for a Heavyweight (Ralph
Nelson, 1962), The Cardinal (Otto
Preminger, 1963), The World of Henry
Orient (George Roy Hill, 1964), Midnight
Cowboy (John Schlesinger, 1969), House
of Dark Shadows (Dan Curtis, 1970), het verouderingsproces van Dustin
Hoffman in Little Big Man (Arthur
Penn, 1970), Who Is Harry Kellerman and
Why Is He Saying Those Terrible Things about Me? (Ulu Grosbard, 1971), The Exorcist (William Friedkin, 1973),The Godfather: Pqrt II (Coppola, 1974), The Sunshine Boys (Herbert Ross, 1975), Taxi Driver (Martin Scorsese, 1976), Marathon Man (Schlesinger, 1976), The Sentinel (Michael Winner, 1977), Exorcist II: The Heretic (John Boorman, 1977), The Deer Hunter (Michael Cimino, 1978), Altered States (Ken Russell, 1980), Scanners (David Cronenberg, 1981). Nighthawks (Bruce Malmuth, 1981), The Fan (Edward Bianchi, 1981), Ghost Story (John Irvin, 1981), The Hunger (Tony Scott, 1983), Starman (John Carpenter, 1984), Poltergeist III (Gary Sherman, 1988), Everybody’s All-American (Taylor Hackford, 1988), Sweet Home (Kiyoshi Kurosawa, 1989), Tales from the Darkside; The Movie (John Harrison, 1990), Death Becomes Her (Robert Zemeckis, 1992), Forever Young (Steve Miner, 1992) en House on Haunted Hill (William Malone, 1999).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten