30 juli 2014

Dick Smith


92, Los Angeles, 30 juli, complicaties van gebroken heup

Amerikaans grimeur, voluit Richard Emerson Smith. Met slechts vier vingers aan zijn linkerhand verwierf hij toch de eretitel The Godfather of Make-Up en een honoraire Oscar, in 2012 uitgereikt door zijn leerling Rick Baker. Won ook een Oscar voor Amadeus (samen met Paul LeBlanc; Milos Forman, 1984) en een gedeelde nominatie voor Dad (Gary David Golderg, 1989). Autodidact die veel ervaring opdeed bij televisie in de jaren 50. In tegenstelling tot veel van zijn collega’s deed Smith nooit geheimzinnig over de fijne kneepjes van zijn vak, een van de redenen voor zijn relatieve bekendheid bij een breder publiek. Ook de wangen van Marlon Brando in The Godfather (Francis Ford Coppola, 1972) droegen bij aan Smith’ reputatie.
Eerste officiële credit als make-up artist voor een speelfilm was Down to the Sea in Ships (Henry Hathaway, 1949). Onder veel meer ook grimeur of adviseur bij The Alligator People (Roy Del Ruth, 1959), Requiem for a Heavyweight (Ralph Nelson, 1962), The Cardinal (Otto Preminger, 1963), The World of Henry Orient (George Roy Hill, 1964), Midnight Cowboy (John Schlesinger, 1969), House of Dark Shadows (Dan Curtis, 1970), het verouderingsproces van Dustin Hoffman in Little Big Man (Arthur Penn, 1970), Who Is Harry Kellerman and Why Is He Saying Those Terrible Things about Me? (Ulu Grosbard, 1971), The Exorcist (William Friedkin, 1973),
The Godfather: Pqrt II (Coppola, 1974), The Sunshine Boys (Herbert Ross, 1975), Taxi Driver (Martin Scorsese, 1976), Marathon Man (Schlesinger, 1976), The Sentinel (Michael Winner, 1977), Exorcist II: The Heretic (John Boorman, 1977), The Deer Hunter (Michael Cimino, 1978), Altered States (Ken Russell, 1980), Scanners (David Cronenberg, 1981). Nighthawks (Bruce Malmuth, 1981), The Fan (Edward Bianchi, 1981), Ghost Story (John Irvin, 1981), The Hunger (Tony Scott, 1983), Starman (John Carpenter, 1984), Poltergeist III (Gary Sherman, 1988), Everybody’s All-American (Taylor Hackford, 1988), Sweet Home (Kiyoshi Kurosawa, 1989), Tales from the Darkside; The Movie (John Harrison, 1990), Death Becomes Her (Robert Zemeckis, 1992), Forever Young (Steve Miner, 1992) en House on Haunted Hill (William Malone, 1999).

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen