70, nabij Berlijn, 30
juli, natuurlijke dood
In Sudetenland, het huidige Tsjechië, geboren Duits
filmmaker, docent, fiomtheoreticus en scenarioschrijver, met een Indiase vader en Duitse moeder,
eigenlijk Harun El Usman Faroqhi. Toonaangevend maker van beeldessays. Groeide
op in India en Indonesië, studeerde film in West-Berlijn (1966-68). Onder
invloed van Bertolt Brecht en Jean-Luc Godard maakte Farocki een negentigtal,
veelal korte films, die je zou kunnen kenschetsen als experimentele
documentaires. De meeste aandacht kreeg zijn essay over de mediaverslaggeving
van de val van Ceausescu, Videogramme
einer Revolution (1991).
Meer nog dan zijn films maakten zijn gedachten
indruk, over de invloed van beelden. Hij doceerde onder meer in Berkeley
(1993-98), in Berlijn en aan de Akademie der bildenden Künste in Wenen.
Bekendste werken op film en video:
Nicht
löschbares Feuer (1969),
Die Teilung
aller Tage (1970),
Zwischen zwei
Kriegen (1978),
Jean-Marie Straub und
Danièle Huillet bei der Arbeit an einem Film nach Franz Kafkas Romanfragment
“Amerika” (1983),
Bilderkriege (1987),
Bilder der Welt und Inschrift des Krieges
(1989),
Leben – BRD (1990),
Erkennen und Verfolgen (2003),
Memories (segment
Respite, 2007),
Zum Vergleich
(2009) en
Sauerbruch Hutton
Architekten (2013). Ook auteur van tentoonstellingen, zoals
Kino wie noch nie (samen met zijn vrouw
Antje Ehmann; Wenen, 2006) en installaties, bijvoorbeeld
Deep Play (Documenta Kassel, 2007).
Schreef samen met de regisseur
scenario’s voor speelfilms als
Die innere
Sicherheit (Christian Petzold, 2000),
Gespenster
(Petzold, 2005),
Barbara (Petzold,
2012) en
Phoenix (Petzold, 2014).
Acteur in
Klassenverhältnisse (Huillet
en Straub, 1984). De korte film
What
Farocki Taught (jill Godmilow, 1998) is aan hem opgedragen en bevat een
Engelstalige shot voor shot remake van
Nicht
erlöschbares Feuer (over gebruik van napalm in de Vietamoorlog).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten