60,
Montreal, 18 november, leverkanker
Canadees documentairemaker, editor, producent en
festivalmoderator. Nauw verbonden met het International Documentary
Filmfestival Amsterdam (IDFA), waar hij sinds 2003 talkshows presenteerde en
hielp de internationale productiemarkt voor documentaires op te zetten. Dit
jaar vernoemde IDFA de speciale juryprijs voor debutanten (First Appearance
Award) naar Wintonick. In Montreal stichtte hij met Francis Miquet de
productiemaatschappij Necessary Illusions op, die zich specialiseerde in
politieke theorie. Bekendste eigen films: Manufacturing
Consent: Noam Chomsky and the Media (samen met Mark Achbar, 1992), Cinéma Vérité: Defining the Moment (1999)
en Seeing Is Believing: Handicams, Human
Rights and the News (samen met Katerina Cizek, 2002). Oorspronkelijk
editor, ook van speelfilms: In Praise of
Older Women (George Kaczender, 1978) en Agency
(Kaczender, 1980), en van de documentaires Poetry in Motion (Ron Mann, 1982), Resan/The Journey (Peter Watkins, 1987), A Rustling of Leaves: Inside the Philippine Revolution (Nettie
Wild, 1988) en The Street: A Film with
the Homeless (Daniel Cross, 1997), alsmede zijn eigen werk. Vader van
filmmaker Mira Burt-Wintonick, met wie hij samen de korte, autobiografische documentaire PilgrIMAGE (2009) schreef en
regisseerde.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten