92,
Bury St Edmunds (Suffolk), 30 november, gevolgen val in appartement
Engels actrice,
pseudoniem van Joan Mildred Summerfield, ook optredend als Jean Carr.
Roodharige deugniet in Britse publieksfilms, met name voor de
Gainsborough-studio, waar ze schitterde in films als Fanny by Gaslight/De stem van het bloed (Anthony Asquith, 1944), The Wicked Lady (Leslie Arliss, 1945) en
Caravan (Arthur Crabtree, 1946),
maar
haar grootste succes vierde als overspelig echtgenote van Michael Redgrave in
de verfilming van Terence Rattigans toneelstuk
The Browning Version (Asquith, 1951). Dochter van een danseres en
een revueharpist, debuteerde op haar13de met een rolletje in de B-film
Who’s Your Father (als Joan Kent; Lupino
Lane, 1935). Werd ontdekt door Gainsborough toen ze in een revue optrad met
Vera Lynn en kreeg daar een eerste rol in
It’s
That Man Again (Walter Forde, 1943). Overige films onder meer:
Miss London Ltd. (Val Guest, 1943),
Bees in Paradise (Guest, 1944),
Two Thousand Women (Frank Launder,
1944),
Champagne Charlie (Alberto
Cavalcanti, 1944),
Madonna of the Seven
Moons (Crabtree, 1945),
Waterloo Road
(Sidney Gilliat, 1945),
The Rake’s
Progress (Gilliat, 1945),
The Magic
Bow (Bernard Knowles, 1946),
The Man
Within (naar Graham Greene; Knowles, 1947), de Ealing-productie
The Loves of Joanne Godden (Charles
Frend en Robert Hamer, 1947),
Good-Time
Girl (voor het eerst top-billed; David MacDonald, 1948),
Bond Street (top-billed; Gordon Parry,
1948),
Sleeping Car to Trieste (top-billed;
John Paddy Carstairs, 1948,
Trottie True (top-billed;
Brian Desmond Hurst, 1949),
The Reluctant
Widow (top-billed; Knowles, 1950),
Her
Favourite Husband/Quel bandito sono io (top-billed; Mario Soldati, 1950),
The Woman in Question (top-billed in
dubbelrol; Asquith, 1950),
The Lost Hours
(MacDonald, 1952),
Before I Wake (Alfred
S. Rogell, 1954),
The Prince and the
Showgirl (Laurence Olivier, 1957),
Bonjour
Tristesse (Otto Preminger, 1958), tegenover Boris Karloff in
Grip of the Strangler (Robert Day,
1958),
Beyond This Place (Jack
Cardiff, 1959),
Bluebeard’s Ten
Honeymoons (W. Lee Wilder, 1960),
Please
Turn Over (Gerald Thomas, 1960),
Shout
at the Devil (Peter R. Hunt, 1976). Weduwe van acteur Josef Ramart.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten