89,
Rome, 26 november, doodsoorzaak onbekend
Italiaans cameraman. Specialist in
documentaire stijl en neorealisme, verantwoordelijk voor het beeld van twee
grote films over de Algerijnse onafhankelijkheidsoorlog, La battaglia di Algeri/De slag om Algiers (Gouden Leeuw; Gillo
Pontecorvo, 1966) en Chronique des années
de braise (Gouden Palm; Mohammed Lakhdar-Hamina, 1975).
Begonnen als
operator van bij voorbeeld cameraman Armando Nannuzzi (
Lo svitato, Carlo Lizzani, 1956;
La notte brava, Mauro Bolognini, 1959;
Il bell’ Antonio, Bolognini, 1960). Debuteerde als DoP met
Cronaca di un delitto (Mario Sequi,
1953). Onder veel meer eindverantwoordelijk voor het camerawerk in
Un giorno da leoni (Nanni Loy, 1961),
het voor een Oscar genomineerde
Le
quattro giornate di Napoli/The Four Days of Naples/De slag om Napels (Loy,
1962),
Frenesia dell’estate (Luigi
Zampa, 1964),
Io uccido, tu uccidi (Gianni
Puccini, 1965),
Una moglie americana (Gian
Luigi Polidoro, 1965),
La venganza de
Clark Harrison (José Luis Madrid, 1966),
Las siete magnificas/Seven Vengeful Women (Gianfranco Parolini,
Sidney W. Pink en Rudolf Zehetgruber, 1966),
Sierra Maestra (Ansano Giannarelli, 1969),
Queimada/Burn! (Pontecorvo, 1969),
Anonimo veneziano (met Tony Musante; Enrico Maria Salerno, 1970),
The Beloved/Sin (George P. Cosmatos,
1971),
La tarantola dal ventre nero/The Black
Belly of the Tarantula (Paolo Cavara, 1971),
Il vero e il falso (Eriprando Visconti, 1972),
Girolimoni, il mostro di Roma (Damiano Damiani, 1972),
Che?/What? (Roman Polanski, 1972),
Rappresaglia/Massacre in Rome (Cosmatos,
1973),
Bluff, storie di truffe e di imbroglioni/The
Con Artists (Sergio Corbucci, 1976),
Operación
Ogro/Ogro (Pontecorvo, 1979),
Ternosecco
(Giancarlo Giannini, 1987)
en
Rouge
Venise (Étienne Périer, 1991). Niet te verwarren met de gelijknamige
barokfluitist.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten