91, Rome, 5 oktober,
van balkon gesprongen
Italiaans acteur, regisseur, scenarioschrijver, producent,
filmcriticus en festivaldirecteur. Uit het neorealisme voortgekomen filmer, die
altijd politiek engagement paarde aan de doelstelling een zo breed mogelijk
publiek te bereiken. Hij speelde rolletjes in Il sole sorge ancora (Aldo Vergano, 1946) en Caccia tragica (Giuseppe De Santis, 1947) en deelde met De Santis
een Oscarnominatie voor het scenario van de internationale hit Riso amaro/Bittere rijst (De Santis,
1949). In het verzet sloot student Lizzani zich aan bij de communistische
partij, die hij na de Hongaarse opstand (1956) verliet, maar met het aantreden
van de eurocommunistische leider Enrico Berlinguer in 1972 weer omarmde. Maakte
documentaires over de eerdere leider Palmiro Togliatti en het destijds voor
westerse regisseurs nauwelijks toegankelijke China, La muraglia cinese/De Chinese Muur (1958). Won voor zijn speelfilmdebuut, de
partizanenfilm Achtung! Banditi! (met
Gina Lollobrigida; 1951) meteen de hoofdprijs in Karlovy Vary. Daarna onder
meer L’amore che si paga in de
episodenfilm L’amore in città (1953),
de verfilming van Vasco Pratolini’s roman Cronache
di poveri amanti (competitie Cannes; 1954), Lo svitato (geschreven door en met een hoofdrol van Dario Fo;
1956),
Barbagia/The Tough and the Mighty (over banditisme in Sardinië, met Terence Hill; 1969), Roma bene (1971), Torino nera (1972), de Amerikaanse maffiafilm Crazy Joe (1974), Mussolini ultimo atto/Last Days of Mussolini (met Rod Steiger in de titelrol; 1974), Fontamara (1980), La casa del tappeto giallo (1983), Mamma Ebe (competitie Venetië; 1985), Caro Gorbaciov (competitie Venetië; 1988), Cattiva (1991), Celluloide (over de totstandkoming in 1945 van Roberto Rossellini’s Roma città aperta; 1996), Hotel Meina (2007) en de documentaires Luchino Visconti (1999), Roberto Rossellini, frammenti e battute (2000), Giuseppe De Santis (2008) en Il mio novecento/Mijn twintigste eeuw (2010). Die laatste titel verwijst naar Lizzani’s autobiografie Il mio lungo viaggio nel secolo breve/Mijn lange reis in de korte eeuw (2007). In een moeilijke periode (1979-83), na een decennium van non-existentie ten gevolge van de opstand van 1968, nam Lizzani de leiding op zich van het festival van Venetië, dat hij met kalme diplomatie en cinefiel elan weer op de kaart wist te zetten. Zijn dood werd vergeleken met die van Mario Monicelli in 2010: euthanasie door defenestratie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten