80, Praag, 28 maart,
natuurlijke dood
Tsjechisch cameraman. Draaide enkele sleutelfilms uit de
zogeheten Praagse Lente en drukte daardoor zijn stempel op deze beweging. Later
ook succesvol in Hollywood, vooral met werk van regisseur Milos Forman, hoewel
hij altijd in Praag is blijven wonen en vooral in de jaren 70 met grote moeite
elke keer een uitreisvergunning moest regelen. Oscarnominaties voor Ragtime (Forman, 1981) en Amadeus (Forman, 1984). Studeerde camera
aan de interne opleiding van Barrandov Studio’s in Praag. Camera-assistent
sinds 1957, eerste eigen cameracreditsvoor de korte documentaires Konkurs/Talent Competition (Forman,
1963) en Kdyby ty muziky nebyly/If It
Weren’t for Music (Forman, 1964). Eerste lange speelfilm Intimni osvetleni/Intimate Lighting (Ivan
Passer, 1965), zoals de titel al aangeeft ook een film over licht. Daarna
chef-cameraman van films als Lasky jedne
plavovlasky/Loves of a Blonde/De liefde van het blondje (Forman, 1965), Mucednici lasky/Martyrs of Love (Jan
Nemec, 1967), The White Bus (Linday
Anderson, 1967), Hori, ma panenko/The
Firemen’s Ball/Het brandt, m’n liefje (Forman, 1967), Gouden Palmwinnaar If… (Anderson, 1968),
Le corps de Diane (Jean-Louis Richard,
1969), Taking Off (Forman, 1971), Slaughterhouse-Five (George Roy Hill,
1972), Homolka a tobolka (Jaroslav
Papousek, 1972), O Lucky Man (Anderson,
1972), Drahe tety a ja (Zdenek
Podskalsky, 1975), Zaklete rewiry/Hotel
Pacific (Janusz Majewski, 1975), Hair
(Forman, 1979), Bozska Ema/The Divine
Emma (Jiri Krejczik,1979), Temne
slunce/Dark Sun (Otakar Vavra, 1981), The
World According to Garp (Hill, 1982), Silkwood
(Mike Nichols, 1983), Heaven Help Us (Michael
Dinner, 1985), F/X (Robert Mandel,
1986), Funny Farm (Hill, 1988), Valmont (Forman, 1989), Awakenings (Penny Marshall, 1990), A League of Their Own (Marshall, 1992), The Preacher’s Wife (Marshall, 1996) en Riding in Cars with Boys (Marshall,
2001). Vader van regisseur David Ondricek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten