19 november 2011

Lütfi (Ömer) Akad

95, Istanbul, 19 november, ouderdom

 

Turks regisseur en scenarioschrijver. Een van de pioniers van de moderne Turkse auteurscinema, ook wel genoemd ‘de Generatie van de Regisseurs’. Aanvankelijk boekhouder en productieleider bij Erman Film, ‘het Turkse MGM’. Maakte tussen 1948 en 1974 een veertigtal films, daarna vooral televisiefilms. Zijn meest geprezen werk was een trilogie: Gelin/De bruid (1973), Dügün/De bruiloft (1973) en Diyet/Het offer (1975). Het thema vormde de massale migratie van het platteland naar Istanbul, maar de trilogie had minder succes bij het publiek dan zijn eerdere films. Een vroeg commercieel hoogtepunt was de poëtisch-realistische misdaadfilm Kanun namina/In naam der wet (1952), die een ster maakte van Ayhan Isik. Bij de muzikale avonturenfilm Hudutlarin kanunu/The Law of the Border (1967) werkte Akad samen met de populaire Koerdische acteur en scenarioschrijver Yilmaz Güney. Voorts onder meer Vurun kahpeye/Sla de hoer! (1949), Öldüren sehir/Murderous City (1953), Beyaz mendil/De witte zakdoek (1955), Zümrüt/De smaragd (1959), Yalnizlar rihtimi/Quay of the Lonely Ones (1959), Yangin var/Brand! (1960), Üç tekerlekli bisiklet/De driewieler (samen met Memduh Ün, 1962),  Ana/De moeder (1967), Kizilirmak-Karakoyun/De legende van het zwarte schaap (geschreven door de dichter Nazim Hikmet; 1967), Vesikali yarim (1968), Irmak/De rivier (1972) en Gökçe Çiçek (1972), over de pre-islamitische beschaving. Filmdocent aan de universiteit voor schone kunsten van Mimar Sinan.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen