77, New York, 30 januari, hartaanval
Engels filmcomponist, voluit Jonathan Barry Prendergast. Vooral bekend geworden als componist van de vroegste James Bond-films, officieus vanaf Dr. No (Terence Young, 1962), waarvoor Monty Norman het nog steeds gangbare 007-thema schreef. Componeerde de soundtracks voor de Bond-films From Russia with Love (Young, 1963), Goldfinger (Guy Hamilton, 1964),Thunderball (Young, 1965), You Only Live Twice (Lewis Gilbert, 1967), On Her Majesty's Secret Service (Peter R. Hunt, 1969), Diamonds Are Forever (Hamilton, 1971), The Man with the Golden Gun (Hamilton, 1974), Moonraker (Gilbert, 1979), Octopussy (John Glen, 1983), A View to a Kill (Glen, 1985) en The Living Daylights (Glen, 1987). Barry won zijn vijf Oscars echter voor ander werk: titelsong en score van Born Free (James Hill, 1966) en de scores van The Lion in Winter (Anthony Harvey, 1968), Out of Africa (Sydney Pollack, 1985) en Dances with Wolves (Kevin Costner, 1990). Daarnaast Oscarnominaties voor Mary, Queen of Scots (Charles Jarrott, 1971) en Chaplin (Richard Attenborough, 1992).
Zoon van een bioscoopexploitant uit York stond als kind al in de projectiecabine en besloot toen filmcomponist te worden. Werkte aanvankelijk veel voor popzanger Adam Faith, ook bij de tv-serie Drumbeat (1959) en films als Beat Girl (Edmond T. Gréville, 1960) en Mix Me a Person (Leslie Norman, 1962). Had ook enkele hits met zijn eigen jazzcombo, The John Barry Seven.
Eerste score voor Never Let Go (John Guillermin, 1960). Zou bijzonder veel eer inleggen met zijn soundtracks voor Zulu (Cy Endfield, 1964), The Ipcress File (Sidney J. Furie, 1965), Petulia (Richard Lester, 1968), Midnight Cowboy (John Schlesinger, 1969), Monte Walsh (William A. Fraker, 1970), Walkabout (Nicolas Roeg, 1971), Robin and Marian (Lester, 1976), King Kong (Guillermin, 1976), The Deep (Peter Yates, 1977),Somewhere in Time (Jeannot Szwarc, 1980) en Body Heat (Lawrence Kasdan, 1981), alsmede het thema van de tv-serie The Persuaders!/De verleiders (1971).
Voorts onder meer The L-Shaped Room (Bryan Forbes, 1962), Seance on a Wet Afternoon (Forbes, 1964), The Knack...and How to Get It (Lester, 1965), King Rat (Forbes, 1965), The Chase (Arthur Penn, 1966), The Wrong Box (Forbes, 1966), The Quiller Memorandum (Michael Anderson, 1966), Boom (Joseph Losey, 1968), The Appointment (Sidney Lumet, 1969), They Might Be Giants (Harvey, 1971), Alice's Adventures in Wonderland (William Sterling, 1972), The Tamarind Seed (Blake Edwards, 1974), The Day of the Locust (Schlesinger, 1975), The White Buffalo (J. Lee Thompson, 1977), Game of Death (Robert Clouse, 1978), The Betsy (Daniel Petrie, 1978), Hanover Street (Peter Hyams, 1979), The Black Hole (Gary Nelson, 1979), Night Games (Roger Vadim, 1980), Raise the Titanic (Jerry Jameson, 1980), Inside Moves (Richard Donner, 1980), The Legend of the Lone Ranger (Razzie voor slechtste score; Fraker, 1981), Hammett (Wim Wenders, 1982), Frances (Graeme Clifford, 1982), High Road to China (Brian G. Hutton, 1983), The Cotton Club (Francis Ford Coppola, 1984), Jagged Edge (Richard Marquand, 1985), Howard the Duck (Willard Huyck, 1986), Peggy Sue Got Married (Coppola, 1986), Masquerade (Bob Swaim, 1988), Indecent Proposal (Adrian Lyne, 1993), My Life (Bruce Joel Rubin, 1993), The Specialist (Luis Llosa, 1994), Cry, the Beloved Country (Darrell Roodt, 1995), The Scarlet Letter (Roland Joffé, 1995), Mercury Rising (Harold Becker, 1998) en Enigma (Michael Apted, 2001). Onder meer getrouwd geweest met actrice Jane Birkin.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten