09 juli 2010

Dien van Straalen

63, Den Haag, ong. 9 juli, doodsoorzaak onbekend
Nederlands kostuumontwerpster. Oscarnominatie voor de in Nederland opgenomen Vermeerfilm The Girl with a Pearl Earring (Peter Webber, 2003). Werkte sinds A Strange Love Affair (Eric de Kuyper en Paul Verstraten, 1984 veel samen met producent Kees Kasander en art director Ben van Os. Verwierf vooral een grote internationale reputatie door haar werk voor regisseur Peter Greenaway, bijvoorbeeld aan A Zed & Two Noughts (1985), Drowning by Numbers (1988), The Cook, the Thief, His Wife and Her Lover (1989), Prospero's Books (1991), The Baby of Mâcon (1993) en The Pillow Book (1996). Ontwierp ook kleding voor films als Shadowman (Piotr Andrejew, 1988), Theo & Thea en de ontmaskering van het Tenenkaas-imperium (Pieter Kramer, 1989), Orlando (Sally Potter, 1992), Op afbetaling (Frans Weisz, 1993), The Gambler (Károly Makk, 1997), Fogbound (Ate de Jong, 2002), Max (Menno Meyjes, 2002) en The Libertine (Laurence Dunmore, 2004).

1 opmerking:

  1. Googlend op Dien van Straalen kom ik op uw site terecht.
    Ik had geen idee, wat ontzettend treurig te horen dat ze is overleden.
    In 2995 was ik was tegelijk met haar opgenomen in het ziekenhuis. Ze was een prachtige vrouw, in alle opzichten. Vier jaar te laat of niet: ik zal haar missen. Ik had haar graag nog eens gesproken.

    Dank voor uw website!

    BeantwoordenVerwijderen