71, Rhinebeck NY, 7 november, ziekte van Parkinson
Amerikaans componist. Vaste leverancier van soundtracks voor films van regisseur James Ivory en producent Ismael Merchant. De samenwerking leidde tot twee Oscarnominaties voor Robbins, wegens de scores van Howards End (1992) en The Remains of the Day (1993), alsmede een Osella voor beste muziek op het festival van Venetië voor Maurice (1987).
Hun eerste samenwerking betrof The Europeans (1979), gevolgd door Jane Austen in Manhattan (1980), Quartet (1981), Heat and Dust (1983), The Bostonians (1984), A Room with a View (1985), Slaves of New York (1989), Mr. and Mrs. Bridge (1990), Jefferson in Paris (1995), Surviving Picasso (1996), A Soldier’s Daughter Never Cries (1998), The Golden Bowl (2000), Le divorce (2003) en The White Countess (2005).
Daarnaast componeerde Robbins scores voor films als My Little Girl (Connie Kaiserman, 1986), Sweet Lorraine (Steve Gomer, 1987), The Perfect Murder (Zafar Hai, 1988), Bail Jumper (Christian Faber, 1990), The Ballad of the Sad Cafe (Simon Callow, 1991), The Proprietor (Merchant, 1996), de 3D IMAX-productie The Hidden Dimension (Paul Cox, 1997), Place Vendôme (arrangeur en bewerker; Nicole Garcia, 1998), Cotton Mary (Merchant en Madhur Jaffrey,1999), The Girl (Sande Zeig, 2000), The Mystic Masseur (Merchant, 2001) en de korte film Par amour (Yvon Marciano, 2003). Ook regisseerde Robbins twee documentaires met muzikale onderwerpen, het korte Sweet Sounds (1976) en Street Musicians of Bombay (1994).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten