23 maart 2011

Ricky Leacock


89, Parijs, 23 maart, natuurlijke dood

In Tenerife geboren Engels documentairemaker en cameraman, eigenlijk Richard Leacock. Aartsvader van de direct cinema uit het begin van de jaren zestig, die met gebruikmaking van lichte 16mm-camera's de werkelijkheid probeerde te betrappen als fly on the wall. Bleef tot op hoge leeftijd experimenteren met steeds kleinere camera's, zoals bleek toen hij een jaar of tien geleden als eregast van IDFA. samen met zijn Franse vriendin Valérie Lalonde, alles filmde wat hij tegenkwam en iedereen aanspoorde hetzelfde te doen. Jongere broer van regisseur Philip Leacock begon als kind al films te maken. Studeerde natuurkunde aan de Amerikaanse universiteite van Harvard en werkte tijdens de Tweede Wereldoorlog als cameraman in het Amerikaanse leger. Cameraman en associate producer van de klassieke, grotendeels geënsceneerde documentaire Louisiana Story (Robert Flaherty, 1948). Werkte in de jaren vijftig met documentaristen als Louis de Rochemont en Willard Van Dyke. Vormde met Robert Drew, D.A. Pennebaker en Albert Maysles een collectief, dat besloot de verkiezingscampagne van presidentskandidaat John F. Kennedy op de voet te volgen. Het resultaat was de documentaire Primary (Drew, 1960), die als een bom insloeg, omdat nooit eerder de actuele geschiedenis zo realistisch gedocumenteerd was. Hij was coregisseur van Monterey Pop (met Pennebaker, 1968) en deed camerawerk voor New Frontier (1950), de klassieke documentaire over Bob Dylan Don't Look Back (Pennebaker, 1967) en 1 P.M. (met Pennebaker en Jean-Luc Godard, 1972). Tot zijn eigen films behoren het baanbrekende Jazz Dance (1954), Happy Mother's Day (samen met Joyce Chopra, 1963), Crisis (1963), A Stravinsky Portrait (samen met Rolf Liebermann, 1966), Tread (samen met Sandy D'Annunzio, 1972), Isabella Stewart Gardner (1977), Lulu in Berlin (samen met Susan Woll, 1984), Les vacances de Monsieur Leacock (samen met Lalonde, 1992), A Hole in the Sea (1994) en A Musical Adventure in Siberia (2000). Richtte een filmafdeling op aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en was in de hele wereld een geliefd (gast)docent.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen