92, Senlis (Oise), 27
oktober, doodsoorzaak onbekend
Frans (scenario)schrijver en gelegenheidsacteur. Winnaar van
de Prix Goncourt 1974 voor zijn roman Fouette,
cocher! was ook een van de scherpste scenario- en dialoogschrijvers van de
nouvelle vague. Oscarnominatie voor het originele
scenario van L’homme de Rio (Philippe
de Broca, 1964), samen met Jean-Paul Rappeneau, Ariane Mnouchkine en De Broca. Filmdebuut als dialoogschrijver van Les jeux de l’amour (tevens acteur; De
Broca, 1960). Schreef ook het in Locarno onderscheiden script voor Le farceur (scenario & dialoog; De
Broca, 1962),
Le bal des espions (sc
& dial; Michel Clément, 1960), La
récréation (met Jean Seberg; Fabien Collin en François Moreuil, 1961), L’amant de cinq jours (De Broca, 1961),
het segment La gourmandise in Les sept péchés capitaux/De zeven
hoofdzonden (sc & dial; De Broca. 1962), Cartouche (De Broca, 1962), het segment Une nuit avec une vedette in Les
veinards (De Broca, 1963), Peau de
banane/De avonturiers (Marcel Ophüls, 1963), Échappement libre (sc & dial; Jean Becker, 1964), Angélique, marquise des anges/Angelique,
markiezin van de engelen (dial; Bernard Borderie, 1964), Merveilleuse Angélique/Angelique, de weg
naar Versailles (dial; Borderie, 1965), Marie
Chantal contre dr. Kha (dial; Claude Chabrol, 1965), Les tribulations d’un chinois en Chine (sc & dial; De Broca.
1965), La vie de château (dial; Rappeneau, 1966), Monnaie de singe/Bajes in…bajes uit… (dial;
Yves Robert, 1966), Tendre voyou (Becker,
1966), Le roi de coeur/King of Hearts (sc
& dial; De Broca, 1966),Le voleur (dial; Louis Malle, 1967), Un homme de trop (dial; Costa-Gavras, 1967), het segment Mademoiselle Mimi in Le plus vieux métier du monde/The Oldest Profession (met Jeanne Moreau; De Broca. 1967), La route de Corinthe/Aan een zijden draad (sc & dial; Chabrol, 1967), de dialogen van de segmenten William Wilson (Malle) en Metzengerstein (Roger Vadim) in Histoires extraordinaires (1968), Le diable par la queue/De duivel bij z’n staart (sc & dial; De Broca, 1969), Les caprices de Marie (sc & dial; De Broca, 1970), Les mariés de l’an II (dial; Rappeneau, 1970), La maison sous les arbres/The Deadly Trap (bewerking; René Clément, 1971), Les pétroleuses (met Brigitte Bardot en Claudia Cardinale; Christian-Jaque, 1972), Pas folle la guêpe (bew & dial; Jean Delannoy, 1972), L’affaire Dominici (Claude Bernard-Aubert, 1973), Deux hommes dans la ville (José Giovanni, 1973), Police Python 357 (sc & dial; Alain Corneau, 1976), sc & dial van Une femme fidèle (met Sylvia Kristel; Vadim, 1976), La menace (sc & dial; Corneau, 1977),
Ils sont grands, ces petits (bew & dial; Joël Santoni, 1979), Le cheval d’orgueil (bew & dial; Chabrol, 1980), Les cavaliers de l’orage (bew & dial; Gérard Vergez, 1984), Chouans! (sc & dial; De Broca, 1988) en La Révolution Française (Robert Enrico en Richard T. Heffron, 1989). Speelde vele filmrolletjes, waarvan vooral dat van Antoine Doinels buurman, de tenor, in Domicile conjugal/ Bed and Board (François Truffaut, 1970) het best in de herinnering blijft. Ook in beeld als politie-inspecteur Vital in À bout de souffle (Jean-Luc Godard, 1960), als Ernest in Tirez sur le pianiste (Truffaut, 1960), L’œil du malin (Chabrol, 1962), La mariée était en noir/The Bride Wore Black (Truffaut, 1968), Toute une vie (Claude Lelouch, 1974) en als bankdirecteur in La zizanie/Onkruid vergaat niet (Claude Zidi, 1978).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten