Duits editor, regisseur en gelegenheidsacteur. Vaste medewerker van Wim Wenders, voor wie hij nagenoeg alle films monteerde van Summer in the City (1970) tot en met Palermo Shooting (2008). De belangrijkste uitzonderingen vormen de Zoetrope-productie Hammett (1982), die vier Amerikaanse editors op de credits vermeldt, de documentaire Buena Vista Social Club (1999) en The Million Dollar Hotel (2000). Daarnaast was hij de editor van films als Ludwig - Requiem für einen jungfräulichen König (Hans Jürgen Syberberg, 1972), waarin hij ook de rol van kanselier Bismarck speelde, Die verlorene Ehre der Katharina Blum (Volker Schlöndorff en Margarethe von Trotta, 1975), Erikas Leidenschaften (Ula Stöckl, 1976), Die gläserne Zelle (Hans W. Geissendörfer, 1978), Die linkshändige Frau (Peter Handke, 1978), Messer im Kopf (Reinhard Hauff, 1979), Der Zauberberg (Geissendörfer, 1982), Der Mann auf der Mauer (Hauff, 1982), Linie 1 (Hauff, 1988), Last Exit to Brooklyn (Uli Edel, 1989), Al di là delle nuvole/Beyond the Clouds (Michelangelo Antonioni en Wenders, 1995), Der Totmacher (Romuald Karmakar, 1995), Die Stille nach dem Schuß/The Legend of Rita (Schlöndorff, 2000), Manila (Karmakar, 2000), Schneeland (Geissendörfer, 2005), Strajk - Die Heldin von Danzig (Schlöndorff, 2006) en Nuit de chien (Werner Schroeter, 2008). Przygodda regisseerde de korte studentenfilm Der Besuch auf dem Land (1969) en de documentaires Can (1972) en ...als Diesel geboren (samen met Bráulio Tavares, 1979).
PETER PRZYGODDA from Danimacion on Vimeo.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten