84, Moskou, 23
augustus, natuurlijke dood
Russisch cameraman. Grootmeester van de zorgvuldige en
innovatieve belichting, vooral in zwart-wit. Verantwoordelijk voor het
opmerkelijke beeld van de meeste Sovjet-films van Andrei Tarkovski: het korte Katok i skripka/De stoomwals en de viool (1961),
Tarkovski’s officiële debuut Ivanovo
detstsvo/De jeugd van Iwan (1962), Andrei
Roebljov (1966)
Boris Godoenov (Bondartsjoek, 1986), Pasport (Danelia, 1991), Prorva/Moscow Parade (Ivan Dychovitsjnyj, 1992), de documentaires Anna: ot sjesti do vosemnadtsati/Anna: 6-18 (Nikita Michalkov, 1994) en Out of the Present (Andrei Ujica, 1999), Kopejka (Dychovitsjnyj, 2002) en Apelsinovyj sok/Orange Juice (Andrei Prosjkin, 2010). Voor het camerawerk van de Tsjechow-verfilming Tsjornyj monach/The Black Monk (Dychovitsjnyj, 1988) werd Joesov in Venetië met een Gouden Osella onderscheiden. Docent aan de VGIK in Moskou, waar hij zelf in 1954 afstudeerde. Jurylid in Cannes (1984) en Berlijn (1995). Getrouwd met geluidsvrouw Inna Zelentsova.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten