Ook bewerkte hij William F. Kienzles roman tot The Rosary Murders (Fred Walton, 1987) en schreef hij films naar zijn eigen werk: The Moonshine War (Richard Quine, 1970), Stick (Burt Reynolds, 1985), 52 Pick-Up (John Frankenheimer, 1986) en Cat Chaser (Abel Ferrara, 1989). Maar zijn grootste roem dankt Leonard toch aan door anderen geschreven bewerkingen: 3:10 to Yuma (Delmer Daves, 1957; remake door James Mangold, 2007), The Tall T (naar The Captives; Budd Boetticher, 1957), Hombre (met Paul Newman; Martin Ritt, 1967), The Big Bounce (Alex March, 1969; remake George Armitage, 2004), Valdez Is Coming (met Burt Lancaster; Edwin Sherin, 1971), de eerdere verfilming van 52 Pick-Up als The Ambassador (J. Lee Thompson, 1984), Get Shorty (Barry Sonnenfeld, 1995), Touch (Paul Schrader, 1997), Rum Punch als Jackie Brown (tevens executive producer; Quentin Tarantino, 1997), Out of Sight (Steven Soderbergh, 1998), Be Cool (tevens executive producer; F. Gary Gray, 2005), Killshot (tevens executve producer; John Madden, 2008), Freaky Deaky (Charles Matthau, 2012) en het nog uit te brengen Life of Crime (naar de roman The Switch, tevens executive producer; Daniel Schechter, 2013).
Filmkenner Hans Beerekamp verzamelt op deze site informatie over mensen die alleen nog te bewonderen zijn door hun bijdrage aan het eeuwige filmscherm.
20 augustus 2013
Elmore Leonard
87, Bloomfield Township MI, 20
augustus, complicaties van een beroerte
Amerikaans schrijver en scenarist, bijgenaamd Dutch.
Productief auteur van western- en misdaadfictie, gekenmerkt door zwarte humor,
een zekere mate van hardheid en vaak met een scène waarin iemand wordt
opgesloten in een kofferbak. In negentien gevallen stond Leonard aan de wieg van een speelfilm, vaak in
andermans scenariobewerking. Zelf schreef hij de originele draaiboeken van Joe Kidd (met Clint Eastwood; John
Sturges, 1972) en Mr. Majestyk (met Charles Bronson; Richard Fleischer, 1974).
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten